Õpetaja pole tänapäeval enam infoallikas, vaid seoste looja ja väärtushoiakute kujundaja. Tema ülesanne on arendada õppijas kriitilist ja loovat mõtlemist, analüüsioskust, ettevõtlikkust, meeskonnatööd ning kirjaliku ja suulise eneseväljenduse oskust.
Õpetajate ja koolijuhtide täiendusõpe ning hindamine peab toetama selliste pädevuste arengut. Õpetajate järelkasvu tagamiseks tuleb tõsta ameti mainet ja staatust. Amet peab muutuma köitvaks valikuks nii võimekatele noortele kui ka teise valdkonna töökogemusega inimestele.
Nii õpetajatel kui ka haridusasutuste juhtidel peab olema võimalik hinnata oma kutseoskuste taset, saada tagasisidet oma töösoorituse ja arenguvajaduste kohta ning tasu vastavalt oma panusele ja töö tulemuslikkusele. Tutvu haridusasutuse juhi kompetentsimudeliga.
Programm „Pädevad ja motiveeritud õpetajad ning haridusasutuste juhid“ on koostatud Eesti elukestva õppe strateegia 2020 rakendamiseks.
Ministri käskkiri programmi tegevuse "Õpetajate ja koolijuhtide professionaalse arengu toetamine" elluviimiseks, käskkirja seletuskiri ja toetuse andmise tingimused.
Ministri määrus "Tänapäevase õpikäsituse rakendamine ning kompetentsikeskuste arendamine Tallinna Ülikoolis ja Tartu Ülikoolis" elluviimiseks struktuuritoetuse andmise tingimused ja kord
Määruse seletuskiri ja selle muudatuste dokument
Programmi maksumuseks on aastani 2020 kavandatud ligi 30 miljonit eurot, millele lisandub õpetajate töötasu. Rahastamise mahtu täpsustatakse igal aastal riigi eelarvestrateegia ja riigieelarve arutelude käigus.
Eesmärgid
Programmi eesmärk on viia õpetajate ja haridusasutuste juhtide arengu toetamine ning hindamine vastavusse nüüdisaegse õpikäsitusega ning suurendada nende ametite köitvust.
- Õpetajate ja haridusasutuste juhtide täiendusõppesüsteemi kujundamine
- Õpetaja ja haridusasutuse juhi ameti atrakatiivsuse suurendamine ja väärtustamine
Tegevused
Õpetajate ja haridusasutuste juhtide täiendusõppesüsteemi kujundamine
Õpetaja ja haridusasutuse juhi ameti atraktiivsuse suurendamine ja väärtustamine
Mõõdikud
Mõõdikud |
Algtase (aasta) |
2015 |
2020 |
Madalal tasemel oskustega (PISA uuringus alla 2. taseme saavutanud) õpilaste osakaal (%)
|
PISA 2012 9,1 10,5 5,0 |
8,3 9,2 5,0 |
PISA 2018 7,5 8,0 5,0 |
Põhikoolist väljalangevus kolmandas kooliastmes (%). |
0,60 (2012) |
Hoida taset |
<1 |
Õppetöö katkestajate määr (%)
|
1,1 (2012) 25,8 (2012) |
1 24
|
<0,8 <20 |
Osakaal koolitustel (maht vähemalt 30 akad t) osalenud õpetajatest ja haridusasutuse juhtidest, kes said koolituse lõppedes kvalifikatsiooni |
95% |
96% |
97% |
Koolijuhtide osakaal (%), kes võtsid ette meetmeid, toetamaks õpetajate koostööd uute õpetamispraktikate väljaarendamiseks |
TALIS 2013 58 |
Ei mõõdeta |
TALIS 2018 75 |
Õpilaste osakaal (%), kes väidavad, et on koolis õnnelikud |
PISA 2012 66 |
Ei mõõdeta |
PISA 2018 72 |
30-aastaste ja nooremate õpetajate osakaal (%) üldhariduskoolides |
10,30% (2012) |
11 |
>12,5 |
Konkurents õpetajakoolituse õppekohtadel |
Täpsustub 2015 |
Täpsustub 2015 |
Konkurss on kasvanud |
Õpetajate sooline struktuur naised/mehed (%) üldhariduskoolides |
85,7% : 14,3% (2012) |
84:16 |
75 : 25 |
Õpetajate osakaal (%), kes leiavad, et amet on ühiskonnas väärtustatud (TALIS) |
13,7 (2013) |
Ei mõõdeta |
20 |
Õigusaktid
Seadused
Määrused
- Vabariigi Valitsuse määrus "Põhikooli ja gümnaasiumi õpetaja töötasu alammäär"
- Haridus- ja teadusministri määrus "Direktori, õppealajuhataja, õpetajate ja tugispetsialistide kvalifikatsiooninõuded"; seletuskiri
- Haridusministri määrus "Koolieelse lasteasutuse pedagoogide kvalifikatsiooninõuded"
- Vabariigi Valitsuse määrus "Haridustöötajate tööaeg"
- Haridus- ja teadusministri määrus "Õpetaja lähtetoetuse taotlemise, maksmise ja tagasinõudmise kord"
Arengukavad
- Elukestva õppe strateegia 2020
- Pädevate ja motiveeritud õpetajate ja haridusasutuste juhtide programm 2019-2022
Statistika ja uuringud
- Õpetajate alamregister Eesti Hariduse Infosüsteemis
- Statistilised andmed õpetajate kohta haridusstatistika andmebaasist HaridusSilm
- Euroopa Liidu õpetajapoliitika dokumendid
- OECD õpetajapoolitika dokumendid
- Viimaste aastate uuringud
- Valdkonna uuringud Tartu Ülikooli uuringute andmebaasist
Juhendmaterjalid
- Eetikakoodeksid
- Teatmik õpetajatele
- Ettevõttepraktika juhendmaterjal kutseõpetajale
- Riigikantselei poolt 2014. aastal välja antud raamat "Eesti tööturg täna ja homme"
Kokku pandud Eesti tööjõu-uuringu, rahvaloenduse, tööjõuvajaduse prognoosi ning tegevusalade ekspertintervjuudest kogutud info põhjal.